Kan je blind zijn voor je eigen angst?

Veel mensen hebben angsten, soms terecht, soms onterecht.
Bij sommige mensen lijken ze gewoon ergens verstopt, pas als ze met een bepaalde situatie te maken hebben is die angst er heel plotseling en vaak ook heel hevig.
Ik ken geen echte angst, maar ben ik er misschien blind voor en heb ik het toch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik denk wel dat je soms blind kunt zijn voor je eigen angst.
Ik geef geen antwoord maar een reactie omdat ik het even heel specifiek bij jouw wil houden Ed.
Ik heb hier en daar wel eens een kleine angst bij je benoemd. Als ik bij jouw aan een angst moet denken, dan zie ik je broer voor je. O, nu ik dat schrijf zie ik ook mezelf voor je, vanuit die vader wat je me vertelt hebt. Was je bang voor me? Wel denk ik dat angst niet een thema is voor jou in dit leven. Het is daarom niet belangrijk en ook niet dat je het zou moeten zoeken.
Voel je niet anders omdat je geen angst kent. Voel je uniek zoals eenieder.
Maar als je het gevoel hebt alsof je iets verbergt voor jezelf, laat dat dan een leidraad zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ergens is er wel angst, maar ik kan er niet bij, vandaar mijn vraag.
Dat van die vader, zou wel kunnen kloppen, toen was er wel angst, heel erg zelfs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok, dat is een start. Je hebt wel andere vorige levens gezien en je kent dit leven natuurlijk door en door.
Zijn er bepaalde overeenkomsten tussen het leven met die vader en je leven nu? Als ik naar je kijk dan komt me een heel klein kind naar voren. Jaar of 5, die erg in de war is. Erg overstuur. Alleen. Tranen over je wangen. Hoe zie jij jezelf meer: een opkropper, of een levensgenieter die vrij in het leven staat (en het leven in een ooitje neemt)? Even terug naar dat vorig leven. Je was klein en bang voor je vader. Heel erg bang. Kan jij jezelf zien als dat je toen 30 was? Ken je dan nog veel angst? Kan je dan ook de bovenstaande vraag beantwoorden (opkropper of levensgenieter)?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja Gdan. vannacht heb ik angsten gehad, ik droomde dat ik in een tunnel liep die alsmaar kleiner en kleiner werd op den duur moest ik kruipen, wel kwam ik steeds dichter bij een uitgang.
Op mijn buik kruipend kwam ik bij de uitgang, er waren horizontale stangen voor, die vast zaten, ik trok er aan en kreeg ze niet los, iemand naast me kon er wel doorheen, maar ik niet, toen raakte ik in paniek en werd bang.
met een zeer akelig gevoel werd ik wakker. Jij weet de uitleg. In zie geen overeenkomsten tussen de vader en het leven van nu, terug naar het kind van 5...........................
een jaar of 4 zou goed kunnen, het gevoel van verlaten zijn, eenzaam en droevig.
Ik ben altijd een opkropper geweest, de laatste jaren begrijp ik de mens in het algemeen veel beter en heb er veel minder last van. terug naar een vorig leven................................
Toen ik 30 was waren de angsten alleen maar toegenomen, ik was bang dat ik net zo zou worden als mijn vader, eenzaam, kwaad, opstandig, niet begrepen en ook zo verbittert zou eindigen, je weet de rest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van de droom...
Voelde je niet bedrogen op het einde? Dat je in een tunnel ging welke doodlopend was.
Maar goed, je was in die tunnel of kon je ook zien waarom je in die tunnel terecht kwam?
Vernauwend steeds meer vernauwend, alsof je steeds meer beperkt wordt. Horizontale stangen, een gevangenis. Gevangen. Steeds meer beperkt en uiteindelijk merk je dat je zwaar gevangen zit.
Je buurman kon er wel uit komen. Alsof er een selectie plaatsvindt, een oppermacht, die dus kiest dat jij gevangen en beperkt moet zijn. Ik denk dat jij zelf die oppermacht bent. Die jezelf steeds meer aan banden legt. Ja misschien door die angst van toen je klein was. Dat je sterk moest zijn. Maar je bent zwak, die stangen krijg je niet weg.
Langzaam groei je naar meer zwakheid. Misschien om die angst te moeten aanschouwen. Bij die stangen raak jij in paniek en ben je bang. Opnieuw voel je je zwakte en de angst als van het kleine kind. Daardoor houdt je je ogen dicht. En durf je niet te kijken. Kijk en zie wat je mist. Wees niet bang voor die grootmacht, je bent het zelf.
Wat ligt er voorbij die horizontale stangen, ga eens kijken... wat zie je? waar wil je naartoe kruipen? Wat ligt er in je bevrijding?
(Het kan zijn dat je heel veel licht ziet, of juist heel veel donker. Laat je ogen even wennen aan het licht.) Die stangen en die zwakte heb jij als je eigen grootmacht op je weg gelegd. In je droom (of in meditatie) kan je die laten verdwijnen. Wat je ziet zoals ik hierboven aangeef, daar ben je dan al als je dit stangen en beperking laat verdwijnen. Voel je vrij. --- Merk je nu in het leven dat je misschien meer moeite hebt om mensen te helpen? Dat het misschien meer een moeten is geworden, een soort dwangmatigheid.
Misschien voel je je ook vaker zwakker. --- Als je denkt dat bij je 4e levenjaar iets zit, zal je iets meer over die periode moeten vertellen. Ik zie daarover nu niets. Behalve wat ik eerder voelde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
even geen tijd ( vakantie en visite)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik voorbij die stangen naar buiten kijk is het heel licht, verblindend licht.
ik heb niet meer moeite nodig om mensen te helpen en voel me zelfs sterker worden en niet zwakker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik dacht al dat het te vel wit licht is. Laat je ogen even wennen aan het licht. Probeer om toch te kunnen zien.
Als je uit het donker buiten in het licht komt, kan je ook even niets zien. Dan moet je ook even wennen. Wat zie je?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een wild ruig landschap, verlaten en vreemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OK, ik wil graag dat je even teruggaat tot voor het einde van de tunnel. Die tralies. Je kende angst en paniek toch?
Wilde je eruit, of was je bang voor wat er voor je lag (je wist nog niet wat het was). Je ziet nu wel wat er is. Hoe voel je je? wat zijn je emoties? Wil je naar het landschap of is het nu niet meer zo interessant geworden?
In welke relatie bestaat die angst nog bij de tralies? Wordt de droom meester, wat wil je dan meester worden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O, en wat is er vreemd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is vreemd en verlaten, onbekend, bizar.
maar ik wil er wel heel graag uit, weg uit de tunnel, maar ik kom steeds vaster te zitten.
Ik wil er uit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik stel de verkeerde vragen Ed.
(goh, je kunt zelfs aan je gids vragen welke vragen je moet vragen:-) Deze vraag moet ik aan je stellen:
Waarom WIL JIJ gevangen zitten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier loopt het dood.
hier kan ik niet verder.
Ik weet het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ed, je hebt er zelf voor gezorgt dat je dood loopt en je niet verder kunt. Jij hebt dit gewild? Waarom?
Waarom ben je bang dat je jezelf laat doodlopen? Waarom hou jij jezelf vast en in bedwang?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tijd zal me een antwoord brengen.

Het beste antwoord

Angst kan je verblinden EN verlammen.
Je bent dan extra kwetsbaar.
Het valt dan aan te raden , situaties die dat oproepen te vermijden als de pest.....
Je bent immers weerloos als dat optreedt, dus voorkomen is verreweg het beste, als je dat kunt.

Toegevoegd na 11 uur:
Vermijd in dat geval eenzaamheid, bel of bezoek een betrouwbare vriend(in) en vraag deze persoon hoe deze aankijkt tegen je situatie.
AS;s je naar jezelf kijkt, zie je letterlijk en figuurlijk immers je SPIEGELBEELD, alles zit dan aan de verkeerde kant.
Een objectieve en eerlijke vriend geeft niet je spiegelbeeld neer maar de ongespiegelde indruk.
Dat helpt je je zwakheden te ontdekken die in je blinde vlek zit.
Je blinde vlek zit dichtbij je gele vlek, (het gebied in je oog waar je het scherpst mee ziet, dus maskeert letterlijk je gele vlek (op geestelijk niveau gezien is dat je sterkste vermogen)je blind spot.
Zienden kunnen verschrikkelijk blind zijn, blinden kunnen vaak verbazend veel (door)zien.....
Maar doe eerst wat aan de angst, zodat je je blinde vlek ziet, OF aan je blinde vlek zodat je je angst ziet.
Leen daarvoor het zicht en het kompas van anderen die het goed met je menen maar wel de moed hebben ook minder populaire dingen te benoemen.
Op slijmerij zal je niet zitten te wachten.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

nee, ik denk niet dat je blind kunt zijn voor je eigen angst.
angsten manifesteren zich zodanig, dat je ze niet over het hoofd kan zien.
wel kunnen angsten zich ontwikkelen van hanteerbaar tot niet hanteerbaar.
ook kan je in een bepaalde setting een angst/paniekaanval krijgen, waardoor je a la minute een angst voor deze setting ontwikkeld.
13 jaar geleden
Als je een angst alsmaar verbergt voor je zelf en het blijft ontkennen voor je zelf, ga je vanzelf geloven dat je er niet bang voor bent. Totdat je er mee geconfronteerd wordt. dan komt alle angst er in een keer uit. (is dit wat je bedoelt?)

Toegevoegd na 45 seconden:
Dus ja :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit antwoord had ik ook willen geven, +1
Ik kan me voorstellen dat je in een bepaalde situatie pas een angst naar boven voelt komen. Even cru, stel je drijft in de oceaan en je ziet een vin boven water. Dat is een situatie die (gelukkig) niet alledaags is, waarvoor je normaliter geen angst hebt (namelijk niet nodig) maar op dát moment denk ik, wel. Dus verborgen angsten die pas aan de oppervlakte komen als het 'nodig' is. Want op bepaalde momenten is angst natuurlijk ook gewoon nodig. Als je een drukke weg oversteekt waar de verkeerslichten het niet doen (of in Jakarta, mag ook) moet je een gezonde angst hebben om niet aangereden te worden, anders word je gegarandeerd aangereden. Mensen met een stoornis in het angstcentrum hebben dus een heel gevaarlijk leven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Angsten zijn niet terecht of onterecht, je hebt ze gewoon of je hebt ze niet of nauwelijks.
Ieder mens zou een "gezonde angst" moeten hebben, want die waarschuwt je voor gevaar, net als pijn.
Het vervelende is als je te veel angst hebt. Meestal komt dit voort uit onzekerheid of geen vertrouwen hebben in je eigen kunnen. Niet goed functioneren en zweten is hier meestal een gevolg van.
Angsten kunnen je ook aangepraat worden. Een moeder die bang is voor dieren of water brengt dit vaak onbewust over op hun kinderen. Mijn vrouw is daar een goed voorbeeld van.
Blind zijn voor je eigen angst lijkt ne een rare uitdrukking. Er zijn mensen (ik ken er een) die nauwelijks angst kennen en die daardoor grote risico's nemen en hun gezin daar ook aan blood stellen. B.v. door een wereldreis in een zeilboot te maken met zijn gezin, terwijl hij hiermee van te voren weinig ervaring heft opgedaan. Hij is niet blind voor zijn angst (die hij niet heeft), maar wel voor de risico's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Angst is een gevoel. En mijn gevoel zegt mij,dat je een gevoel wel min of meer kunt negeren,maar er blind voor zijn, kan volgens mij niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er iets engs gebeurt zoals een inbraak of je wordt aangevallen dan ben je angstig op dat moment. Dat is dan ook normaal en functioneel.
Als je echter plotseling zonder aanwijsbare reden overvallen wordt door angst dan is dat de uitingsvorm van gevoelens of emoties die opgekropt zijn. Angst is een gevoel dat zich niet laat negeren en daardoor gebruikt wordt door het lichaam om alarmbellen af te laten gaan.

Kan dat bij jou ook gebeuren? Dat hangt ervan af hoe goed je jezelf leert kennen en hoe eerlijk je tegen jezelf bent. Op zich is het wel bijzonder dat je deze vraag hebt. Wellicht omdat je het bij anderen gezien hebt? Of omdat je weet hoe angsten het leven kunnen beheersen?
Uit eerdere informatie van jou begrijp ik dat je veel energie steekt in het volledig tot rust komen en ontspannen. Dit lijkt me een goede manier om opgekropte emoties en leed vrij te maken zodat het niet kan gaan rotten. Maar garanties krijgen we niet, als het nodig is dan komt het zomaar om de hoek kijken. De enige remedie is om het leven alleen vandaag te leven, en niet de dag van morgen of nog later.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doordat ik in het dagelijks leven eigenlijk tot nu toe geen angsten ken, vroeg ik me zelf af, zijn ze er wel en ervaar ik ze niet, ben ik er blind voor?
En ja, ik weet hoe angsten een heel leven kunnen beïnvloeden, het totaal onmogelijk te maken om verder te leven, ik kan dan wel de angsten voelen van deze mensen, maar het zijn dan niet mijn angsten en zij daarna ook weer snel weg.
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteindelijk heb je ook geen reden om bang te zijn in het dagelijks leven. Ik ook niet trouwens. Maar zoals ik al eerder zei, zijn die extreme angsten niet reeel en is het een uitingsvorm van het lichaam/geest voor iets anders. Bij mij is het emotionele overbelasting en bij anderen kan het extreem verdriet zijn of eenzaamheid enzovoort.
Geniet ervan het is je gegund.
Ja dat zou kunnen.

Ik heb van de week een collega gesproken en was heel verbaast over haar manier om in het leven te staan:
Ik heb geen problemen, alleen anderen hebben problemen. Maar ik niet hoor.

Geef mij maar oxazepam, die zijn lèkker!

Op mijn reactie dat het medicijn alleen maar de gevoelens onderdrukt en niet de oorzaak aanpakt. Zei ze, dat ze alleen maar kon voorstellen dat ze iets had toen haar moeder was overleden. Maar voor de rest helemaal niets. En dat van de moeder was maar een kleinigheidje.

Nu moet ik er wel bij vertellen dat 'zij' vroeger een 'hij' was. Dus ik was verrast dat zijn absoluut geen enkele problemen heeft (gekend).

Maar als je maar vaak genoeg zegt dat je geen problemen hebt, dan zal je dat echt kunnen gaan geloven.

Ed, misschien heb jij vroeger heel vaak tegen jezelf gezegd: ik ben niet bang, ik ben niet bang...

Kan je eens tegen jezelf zeggen: "Dank je wel gevoel, ik weet dat ik een angst had. Dank je wel dat je me hierop wijst en dat je dit naar boven brengt. Nu ben ik klaar om ermee aan de slag te gaan."
Ga er even voor zitten voordat je dit zegt. Sluit je ogen, maak verbinding met de energie (zoals je gewend bent) en zeg die tekst eens. Echt vanuit je hart, wees werkelijk dankbaar!
Wat gebeurt er, en welke beelden komen in je gedachten naar voren, waar moet je opeens aan denken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je je angst (onbewust) niet wilt zien, zie je hem over het hoofd ja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niemand ziet zijn angst totdat hij er mee wordt geconfronteerd. Iemand die bv. panisch wordt van spinnen was dat niet in de fase van zijn of haar leven waarin het fenomeen 'spin' niet bekend was.

Angst vereist een confrontatie. Die kan fysiek zijn, maar bv. ook 'slechts' in gedachten. Geloof me, de grootste bangmaker is je eigen fantasie.

Dat jij geen angst voelt is erg fijn voor je, maar het is geen garantie voor de toekomst. Je grootste angst zou iets kunnen zijn wat je nu nog volledig onbekend is. Sterker nog, deze gedachte kan al genoeg zijn om je bang te maken. Angst voor je eigen angst. Maar maak je hier vooral niet druk om, want je hebt nu simpelweg geen reden om aan te nemen dat je ergens bang voor hoeft te zijn.

"The only thing we have to fear is fear itself" -Franklin D. Roosevelt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een angst is als een tijger in de jungle je wordt er mee geconfronteerd en je raakt in paniek.....